Followers

About Me

Foto saya
Johor Bahru, Johor, Malaysia
aku adalah aku. walau sebanyak mana kau membenci aku, aku tetap takkan berubah hanya untuk kau ♥

20 Tip Diet Sihat

Pelbagai cara kamu lakukan utk dptkn bentuk badan yg langsing ttp sehhga skrg masih ttp blm bjaya merealisasikn impian yg 1 itu. Usah runsing jadikn nota ini sbgai ingatan serta pendorong utk kamu dptkn badan yg diidam2kn.

  1. Pastikn pggn kamu diisi dgn sparuh sajian sayuran atau buah2an stiap kali waktu mkn thgari & mlm.
  2. Ketika mkn di luar, mkn hanya stengah pggn & stengah lg bgkus bwa blk.
  3. Sekiranya kamu ingin mengunyah kerepek atau kacang letakkanya di atas pggn & elakkn mkn terus dri balang.
  4. Isikn pggn dgn sayur2an dahulu. Kemudian brulah letakkn daging & nasi.
  5. Sentiasa ingatkn dri kamu "mkn semasa lapar, bhenti sblm kenyang".
  6. Gunakn sos biji sawi (mustard) bbanding mayonis.
  7. Lbhkn sup krn sup yg jernih lbh rendah kalori.
  8. Kurang atau elakkn terus minuman bkalori spt soda atau teh manis.
  9. Mkn masakan sndri di rmh krn kamu dpt mengawal kandungan gula & garam dlm mknan.
  10. Ambil jus tomato semasa minum ptg.
  11. Btekad "Saya mahu hidop lbh lama".
  12. Antara mknan sesuai tuk diet ialah sandwic mentega kacang di atas roti gandum penuh bsama 1 gelas susu rendah lemak & sebiji epal.
  13. Sekiranya kamu ingin mkn telur, menu yg sesuai ialah telur hancur yg dimasak di atas kuali yg tdk melekat.
  14. Pakai baju yg agak ketat utk mengelakkn ruang pembesaran badan.
  15. Jgn kasihan pd mknan.
  16. Bjalan2 disekitar pusat mbeli-belah sblm mula mbeli supaya kamu terus terleka & tdk tlalu memikirkn soal mknan.
  17. Jdikn senaman 1 keutamaan yg tdk blh dikompromi.
  18. Menari adlh xtvt pmbakar lemak yg paling mudah dilakukan.
  19. Skali skala, ambil salad kosong utk mkn tghari & mkn mlm utk menikmati pemanis mulut spenuhnya.
  20. Tetapkn hati, mmg sukar tetapi berbaloi.
Selamat Mencuba!

p/s: to ita cutevirus..blhlah mcuba kaedah2 di ats neh.

Tiada ulasan: