Followers

About Me

Foto saya
Johor Bahru, Johor, Malaysia
aku adalah aku. walau sebanyak mana kau membenci aku, aku tetap takkan berubah hanya untuk kau ♥

Rambutan punya pasal..berbuka di kampung.

woww, entry kali nei macam best kan..hehee.
memang la best..2 hari en.tunang mc..2 hari la aku menghabiskan masa dengan dye.

pagi ahad tu aku tengok en.tunang dah bangun..lepas tu tido balik, aku biarkan aje..sebab dye masuk keje kul 1 petang. so, aku pun bangun..mandi...tengok mak mentua aku pun takde watpe..
terus la aku dok golek2 depan tv...lupa tengok cite ape time tu...
tapi time tengah tengok ketuk2 ramadhan..tunang aku muncul. baring kat kerusi kayu...datang hero tu, mulalah berkepit...

bile ditanya keje tak..cakap malas. lagipun tunang aku tak bape sihat..batuk.
niat hati nak ajak balik kampung aku, amek rambutan yang dah merimbun...daripada tengahari aku ajak, tunang aku duk lengah2....
skali dalam pukul 1 lebih dengar la mak mentua aku cakap nak keluar..nak carik baju adik2 tunang aku tu..
sempat lagi kitorang siapkan bahan nak masak buka...tengah2 siapkan bahan masak laa aku cakap ngan mak mentua aku..nak ajak tunang aku balik kampung. mak mentua aku pun on je..

3.20 PM - Gerak keluar rumah..

sebab nak balik pontian, jalan yang paling dekat dan senang lalu tol perling. malas aku nak lalu skudai tu..biasanye jem, jalan pun jauh sikit. law lalu tol perling, dah terus tembus pekan nenas.

4.35 PM - sampai la kampung..aku tengok ade kete cazen aku..
ehhh, skali mak aku keluar...laaa, kok ada jugak rupanya...mak aku balik naek kete family cazen aku tu.
rupanya diorang tengah2 kemas rumah, buang mana tikar getah yang dah koyak..ganti karpet bariu bagai.

lepas tu, aku terus lah ke belakang rumah....misi bermula.


haaa, see uols..rambutan gading bergayut2 satu pokok...
kat belakang rumah nenek aku nei..adelah 3-4 pokok rambutan..pokok manggis ade 2-3 pokok kot, pulasan 1 pokok, cempedak 1 pokok, nangka...pook pisang, pokok jambu air, pokok petai pun ade.


aksi tunang aku dengan galah panjang..gala buluh je, atas tu letak gunting..jadiknya bile nak gunting dahan je tarik tali. tu pun payah uols...gler berat galah tu.
time tengah2 kait ramnutan kuning tu laa...aku cakap ngan tunang aku "pa, tu ade petai." wahhh..suka la dye, gigih nak kait jugak.


nahhh, hasilnya...muda sikit tapi bole jugak makan. ntah ade bape papan tak kira pulak aku.

lepas sejam duk kat belakang..badan dah bepeluh2 duk kait buah...mula tunang aku ajak balik pastu aku cakap "mak ajak buka kat sini"  cehhh, skali dye cakap aku tipu dye...hahahaaa.

6.05 PM - aku ajak gi bazar ramadhan kat dataran pontian.
sampai2 je..tunang aku "boleh tahan meriah gak"  memang ramai orang. lepas tu siap ade yang relax je ual mercun sampai 2-3 meja..dari pop-pop, bunga api..sekecik2 mercun sampai la mercun besar yang ade dekat 300++ das tu pun ade jual.
tu pun kitorang beli kuih je 3-4 jenis je..sebab masa on the way selisih dengan cazen aku.. "ehh, nak g bazar ea? murtabak, tomyam, air aku dah beli..law nak beli, beli lain taw." haaa, tu pasal aku beli kuih je..dengan kebab.hehee.

7.20 PM - berbuka la kitorang ramai2..kiranya nei 1st la tunang aku buka dengan family 7 sedara-mara aku. 1 st time jugak laa semua kenal dengan tunang aku.

dah lepas berbuka, duk lepak2 skejap..layankan hero kecik aku tu maen pop-pop..terlari sana, lari sini...suka sesekali balik kampung.

agak lepas isyak, dalam pukul 8.50 PM aku pun ajak tunang aku balik. bungkus semua buah2 yang aku kait tadi + pulasan sekali...petai tetap tak lupa.

10.30 PM - sampai la ruma mak mentua aku..

" this is LJ official blog ♥ "

Tiada ulasan: