Followers

About Me

Foto saya
Johor Bahru, Johor, Malaysia
aku adalah aku. walau sebanyak mana kau membenci aku, aku tetap takkan berubah hanya untuk kau ♥

Bunga Api vs Mercun

Bila musim perayaan je..bersepah la orang jual mercun & bunga api..
malam2 pun sakan la bunyi dum dam dum dam..galak masing2 dok maen. bukan takat mercun. meriam sepupu2 aku maen selamber je..kene pulak meriam nye tanam depan parit rumah nenek aku je...

jangan tak percaya..setiap kali raya, tunang aku sanggup berhabis antara RM300-RM500 untuk mercun sahaja. sudahnya, malam raya dok berlawan dengan orang sbelah...tapi slalunye tunang aku kalah..sebab stok orang sbelah lagi banyak..2-3 hari maen tak habis. dasyat.

kalau mak aku selalu membebel " bakar duit"  katanya...nak buat cmne, bapak aku pun rajin beli time raya. tapi selalunya bapak aku maen mercun merdeka je...

[sumber : google]

haa, yang kotak besar2 tu panggil mercun merdeka...
sekali terbakar berdas2 perginye....ade yang paling besar sampai 300 lebih das tak silap aku..sebab member aku pernah pos dalam group wasap gambar mercun merdeka dye beli.

tapi dalam banyak2 mercun selain mercun bola, mercun kelapa paling kuat la aku rasa..bergema bila meletup.

[sumber : google]

haa, nei la rupa sebenar mercun kelapa..aku pun baru tahu pasal mercun nei. mercun fevret tunang aku.
letak mercun tu dalam bekas yang tengah2 tu..sumbu mercun kelapa nei panjang...lepas tu bakar, bila sumbu dah terbakar sampai bawah kene dekat mercun tu..secara automatik mercun bola tu terbang ke atas & meletup....

raya tahun depan uols gi la cari & beli mercun kelapa nei..try maen tengok penangannye camne. hehee.
maen sekotak tak cukup..confirm nanti g carik lagi..

oke, mehhh..nak cite pasal hero aku yang acah2 berani tapi penakut sebenarnya.. nama je hero, tapi aptb.
bile g bazar, nampak la orang dok jual mercun penuh 1 meja bersusun... "mama nak mercun"  aku pun belikan la...

[sumber : google]

pop-pop - 3 kotak | bunga api asap kaler2 - 1 ikat | bunga api kucing - 1 bungkus | bunga api asap - 1 ikat | yang bungkus2 dalam plastik tu, tak taw ape nama - 2 bungkus
Aku beli sikit2 je, cmtu pun  habis RM10. Maen sampai seminggu pun tak habis...sebab aku bagi maen sikit2, kang takdelah cepat habis aku asik kene beli je..hehe.

[sumber : google]

Aku biasa maen bunga api asap tu je..nanti aku patah2kan pendek2, lepastu susun macam bentuk bunga ke ape, baru bakar. T tengok laa bunga api tu melompat2, ade yang berpusing macam gasing...
Aku ingat, aku sorang je maen macam tu..skali tengok2 tunang aku pun sama.. Hmmm, dok patah2kan jugak maen. aptb.

Ade skali lagi best..selamber je aku cucuh bunga api tu kat pokok bunga rose M.I.L aku...
Skali tunang aku sound.. "kang mak bising tengok pokok dye, mama..baru taw."  hehee..ce btaw aku sape tak pernah cucuh bunga api kat pokok, kat daun ke kan...hehee.

Lepas tu, jalan2 ternampak pulak orang duk jual mercun lagi..pi lagi beli bunga api...lagi banyak.
pop-pop - 6 kotak | bunga api asap kaler2 - 1 kotak | bunga api asap - 1 kotak
semua stok nei semua letak kat rumah en.tunang..

So maen la hero tu puas2 dengan maksu dye...
Tapi, bile dah maen. Skali terkena kaki tapak kaki dye..terus hero tu tanak maen dah. Dye suruh maksu dye maen, dye dok tengok je.. Kalau dye maen pun, dye pegang je diri diam2...
Takde macam sebelum tu..lari2 lompat2 pusing2....sebab dah terpijak belerang bunga api tu.

Bile balik kampung...tu diaaaa, bapak aku bawak hero tu pi belikan lagi bunga api...
pop-pop - 1 kotak besar (dalam ntah ade berapa banyak) | bunga api asap kaler2 - 1 kotak
Yang dye sibuk naek amen pop-pop jelah...baling2 kat kaki orang..pastu berpasir beranda rumah nenek aku tu.

Nei time kat rumah hari tu..aku tengok ade belen lagi bunga api aku beli..bagi la dye maen kasi habis.


Tu dye tengah maen unga api asap kaler2...dah taw takut kene kaki, tapi tanak jugak pakai selipar.
Hero nei maen bunga api asap sebab pop-pop dye dah habis.


sudahnya bunga api kucing (ada yang panggil bunga api besi) nei aku gantung kat ampaian baju..bakar serentak. huhu.

Bunga api dah habis, orang jual bunga api pun dah bungkus lipat meja tak jual..see u next raya katanye. kikikiii.

" this is LJ official blog ♥ "

2 ulasan:

Cik Mimie berkata...

Hohoho..tak suka main mercun2 bagai ni.. takut..hehehe..lau kt umah Cik Mimie kalau bnyi mercun kuat rumah Cik Mimie paling meriah, sebab dlm rumah sume melatah..hahaha..

.:: Schaz ::. berkata...

wahh kalau dlm ruma semua melatah..boleh bayangkan kemeriahannye camne.hehe cik mimie pun melatah jugak ke?