Followers

About Me

Foto saya
Johor Bahru, Johor, Malaysia
aku adalah aku. walau sebanyak mana kau membenci aku, aku tetap takkan berubah hanya untuk kau ♥

Kisah budak OKU..

skarang dah jadi viral pasal budak OKU & mak budak OKU tu..sampai FB mak dye pun kene hijack.
hmm, kesian jugak aku tengok keadaan dye masa dijumpai...dengan baju dah reput, sluar tak pakai..lepas tu kurus kering tinggal tulang je.

mengikut ape yg aku baca...

1. bapa kandung dah meninggal 2 tahun lepas
2. bapa tiri jarang balik sebab bini 1st xtaw dye kawen lain, tapi ade bg nafkah termasuk utuk Firdaus tu..
3. mak dye perlu hantar duit utk keluarga kat sabah/sarawak..tak pasti sgt aku.
4. mak dye pakai kereta (aku bsangka baek, mungkin kete 2nd dah habis bayar ke kan) pun nak kne isi minyak jugak
5. kalau ye pun tak mampu kak..malaysia nei bersepah bundle..kalau tak mampu pun beli baju RM5, bundle skang baju RM1-RM5 pun ade...
6. takkan la tak boleh nak mandikan budak tu...macam langsung tak sentuh je anak ko tu..
7. majikan langsung tak taw tentang kesusahan Lola tu, pasal anak OKU dye tu.
8. law aku tgk gmbr Lola tu tudung boleh tahan bergaya gak laa, siap bermake-up bagai... (bsangka baek, tudung mak dye pakai batu2 tu skg..kt kipmart pun aku tgk RM10 dah leh dpt)
9. jiran2 xtaw pape sebab dorg cakap Lola tak campur org
10. pengasuh cakap lepas dye pindah, xde sape dkt situ bole tlg jaga Firdaus..atas alasan tu Lola terpaksa kurung budak tu masa pergi kerja.

walau cmne pun kite tak tau kisah sbenar, kehidupan sbenar family diorang..wallahualam.
sebagai sedara sesama islam, aku hanya mampu mendoakan mereka sekeluarga..bukan hak aku untuk menghukum mereka.

" this is LJ official blog ♥ "

Tiada ulasan: